pondělí 3. července 2017

{nejlepší} domácí těsto na TORTILY



NEJLEPŠÍ! To je to slovo, které by se nikdy nemělo používat v nadpisu, protože je jasné, že to je z 90% podvrh, ALE. Tentokrát mi můžete na milion procent věřit, protože lepší těsto na tortily neexistuje.
Miluju mexická jídla jako quesadillu, chimichanga, enchiladas a podobně. Vždy jsem si tortily kupovala, bohužel jejich první mínus je cena. Jsou nechutně drahé a vůbec nevím proč. Druhé mínus je TEN smrad. Octovej štiplavej smrad, tak smrdí všechny tortily, které se vybalí z obalu. A jako sorry, ale 50 Kč a více za mouku, vodu, sůl a olej? To snad vážně ne.
Jenže pokaždé, když jsem zkoušela nějaký "zaručený" recept na tortily, tak to byla spíše katastrofa, než úspěch. Proto jsem se vždy vrátila k těm divně zapáchajícím plackám ze supermarketu.



Nevím, kdy přišlo to osvícení, ale bylo to někdy v půlce května. Dostala jsem chuť na quesadillu a rozhodla se dát poslední šanci domácím tortilám. Našla jsem recept, přepsala na papírek a pustila se do díla. Upřímně nevím odkud jsem recept vzala, protože jsem klikla na random stránku. Ale kdybych to teď věděla, tak dotyčné/dotyčnému snad ruce zulíbám.
S těstem se pracuje jedna báseň a za 14 dní se u nás podávaly tortily rovnou tříkrát. Jednou jako quesadilla, jednou naplněná zbylým chilli con carne a pak zase s opečeným kuřecím a vepřovým masem.

S manželem si užíváme společně hodování. Po 2 letech jsme začali jíst u normálního stolu a tak si na něj vyskládáme úplně vše, co se tam vejde. Tortily, zeleninu, maso, omáčky a každej si sestavujeme tu svou dokonalou. Tohle těsto se vážně nedá zkazit, to jde snad jedině ve finále připálit, ale přípravu zvládne opravdu každý. 

Ingredience:
(na 8 - 10 tortil)

450g hladké mouky
280ml horké vody
6 polévkových lžic oleje
2 lžičky soli

Postup:


1. Do mísy dáme mouku, sůl, olej a přilijeme horkou vodu.

Ano, postup je velice složitý. :) Díky teplé vodě se s těstem velmi dobře pracuje a po prvotním zapracování vařečkou již pokračujte rukou a během 3 minut, máte vypracované krásné těsto.

2. Aby byly tortily "stejné" tak jsem se naučila těsto odvažovat a váha jedné kuličky se pohybuje okolo 80 - 100g.

3. Tortily si rozválíme na pomoučněném válu na kola o průměru cca 25 cm.

Pokud chcete mít hezounky a mít tortilu pravidelnou, tak po rozválení přiložte talíř a přebytky odkrojte. Mně to však přijde zbytečné a alespoň je vidět, že jsou domácí. Časem stejně už budete mít lepší oko na to, jak válet, aby byly přibližně stejné.

4. Rozpálíme si nasucho pánev a dáme na ní tortilu, jakmile se začne nafukovat, tak otočíme. Doba opékání se časem zkracuje, protože je pánev více rozpálená.

Pak už to hezky vychází, že mám jednu tortilu na pánvi, znovu pomoučím vál, trochu rozválím kuličku, otočím tortilu na pánvi, dovyválím. Vyndám z pánve hotovu tortilu a dám novou.

POZOR! Hotové tortily uchovávejte pod utěrkou, hlavně pokud děláte větší  množství. Jedna věc je, že by vám tortily vychladly, ale ta hlavní je, že by ztvrdly a už byste si nic moc nezamotali.



Čím naplnit tortily?

Opravdu čím chcete. Pokud trotily jen zamotávám, tak je u mě základem nějaký salát např.: můj nejoblíbenějsí polníček a rajčata. K tomu dresink nebo pomazané hummusem a nějaká hlavní složka, mleté maso, opečené maso, grilované maso, řízečky, atd.
Skvělá je též tortila plněná míchanými vajíčky nebo ji využijte na již zmíněné mexické recepty.
Popusťte svou fantazii a naplňte čím je libo.



Pár rad na závěr:

  1. Tortily válejte opravdu na tenko, aby se mohly dělat rychle a bylo vše propečeno jak má.
  2. Používejte rozpálenou pánev, je to vážně tak 1 minuta z jedné strany a 1 minuta z druhé strany. Když budete trápit tortily na nízký plamen, tak z toho budete mít akorát tvrdou placku,
  3. Uchovávejte hotové tortily.
  4. Dělejte jen takové množství, které sníte hned, pokud vám nějaké tortily zbudou, tak je využijte například na quesadillu na večerní posezení k vínku.


Vy jste ještě nezačali, tak zvedněte zadky od těch telefonů, tabletů a počítačů a jděte vařit.
Dobrou chuť
Vaše Dulča