pondělí 11. prosince 2017

{já mám rád} Svařené víno červené {s karamelem}



Já mám rááád, svařené víno červenééé. Já mám rááád, rááád svařááák. A kdo by taky neměl. Jak jinak se v zimě zahřát než právě svařeným vínem. Jeho příprava není žádná věda a rozhodně je lepší si ho připravit doma, než kupovat nějaké "hotové" v krabici. Potřebné koření a ovoce má každý beztak před Vánoci doma. Pak už stačí koupit to červené víno a jde se na věc. 

Jaké víno použít na svařák?
Na přípravu svařáku opravdu nemusíte kupovat nějakou špičku mezi červenými víny, to by byl možná až trochu hřích. Rozhodně nepoužívejte přívlastková vína, zároveň také nekupujte krabičáky. Volte zlatou střední cestu.

Proč si raději nekoupit svařák na trzích?
Velmi jednoduchá odpověď. Vždy, když si něco připravujete sami, tak je to podle vaší chuti. Já miluju svařák s kousky ovoce a nazýváme ho Svařák s knedlíčky. Takový jsem ještě nikde na trhu nedostala. Navíc málokdy dostanete svařák jinak, než v plastovém kelímku. To ovšem neznamená, že si na trzích na svařáku nepochutnám.

Základem je tedy červené víno a zbytek je v podstatě na vás.





Jedna malá vychytávka. Do svařáku lze přidat i pečený čaj. Dělám si své pečené čaje, jeden z receptů naleznete ZDE. To mi udělá ve svařáku "knedlíčky" a čerstvé ovoce je pak převážně pro dekorativní účely.

Dochucení a dekorace:
cukr
plátky ovoce
med
(tím lze svařák dosladit, ale až na úplném konci po uvaření)

Verze pro tvrďáky:
Chcete více alkoholu? Tak přidejte ještě rum. Na jednu lahev cca 100ml. =)

Postup:


1. V hrnci rozehřejeme 6 lžic skořicového cukru a necháme zkaramelizovat.

2. Ke karamelu přilijeme horkou vodu - postupně.

S karamelem a vodou opatrně. Hlavně nepřilévejte studenou vodu, jinak budete mít karamelové prskance všude. Nejen, že se to blbě myje, ale mohly byste se popálit a to je horší. I při nalévání horké vody se vznese oblak páry a karamel bude zběsile protestovat. Když mu dáte chvilku tak on se umoudří a nakonec se s vodou spojí.

3. Ke karamelové vodě přidáme koření a 10 minut spolu povaříme.

4. Nakonec přidáme ovoce, pečený čaj a přilijeme červené víno, které nenecháváme dosáhnout bodu varu.

Vše vypneme ve chvíli, kdy nám na hladinu začnou stoupat bublinky. Nechceme si z toho přeci udělat karamelové nealko.

5. Svařák ochutnáme a dle chuti dosladíme medem.

Teď je i čas na verzi pro tvrďáky. Kdo tedy chce, tak přilije rum.

Svařené víno podáváme ve silnostěnných skleničkách, které si předem nazdobíme.


  • Do jedné mističky si nalijeme cca 0.5cm vody
  • Do druhé mističky si nasypeme cukr.
  • Vezmeme skleničku. Její okraj nejdříve namočíme do vody a poté do cukru.
  • Nakonec můžeme ozdobit plátkem citronu
A během dopisování tohoto receptu už se napouštím druhou skleničkou a je to vážně skvělé. <3

Krásné Vánoce všem =)