sobota 12. ledna 2013

Koláč s tvarohem a jablky

Uf před chvilku jsem zblajzla ještě horkej kus tohohle koláče a jsem pořádně zaplácnutá. =) Dneska je u nás velký den, protože zabíháme nový gril. Ano, čtete správně, i když je 12.ledna, tak u nás na dvoře se griluje v novém velkém grilu s udírnou. 


Měla jsem zatím jen půlku vyuzenýho špekáčku, ale ta jeho lahodná vyuzenost rozbouří všechny smysly v těle. Strašně moc se těším, až se bude dát sedět venku a my zase budeme každý den grilovat, i když třeba jen párek, ale z toho grilu je hned všechno milionkrát chutnější. Nejvíc se však těším, až na tomhle grilu vyzkouším hamburgery *MŇAM*.

No, ale už k věci. Dnešní pečení byla zase takový Hurá akce. Po obědě volala A.,že tak za hodinu přijedou s holčičkama, ale že se ještě půjdou projít po cyklostezce směr Libochovany. Mamka si tak povzdechla, že nemá nic upečeno a i přes svoje nabídky na pečení jsem byla odmítnuta. Zahrálo mi do noty, že malá Kájinka přemluvila mamku, aby s nima šla na procházku. Upřímně, moc ji přemlouvat nemusela, řekla, že prostě nebude odpočívat a mamka už se šla oblíknout.

Mé kroky bleskurychle směřovali k počítači s jasným plánem co budu péct, ale bohužel mé plány byly zmařeny poté, co byly v receptu uvedeny mandle a šlehačka, kterou nemám.
Tak jsem hledala něco jiného s jablíčky. Našla jsem moc hezký recept i s hezkejma fotkama a bylo jasno. Předem upozorňuji, že můj koláč se nepovedl tak, jako paní od které jsem ho okoukala, protože má vrstva jablíček na těstě byla až moc vysoká. Řekla jsem si, že když už jsem ty 2 jablka nastrouhala, tak je na to těsto prostě dám. Jenže já dělala pouze ze 2/3 dávky a jablíčka jsem měla docela dost velká =D Takže můj koláč spíše chutná jako žemlovka a je takový rozmáčený, ale taky dobrý =D Originální recept k nahlédnutí zde.


Ingredience:


Na těsto:

80g Hery
130g hladké mouky
na špičku nože prášek do pečiva
1 vanilkový cukr
50g moučkového cukru
1 vejce


Vrstva na těsto:

!!1 nastrouhané jablíčko!! =)
cukr a skořice



Na náplň:

1 tvaroh
1 vejce
trochu citronové kúry
moučkový cukr dle chuti cca 40g
1 vanilkový cukr


Na dozdobení:

2 jablíčka
cukr a skořice


Postup:




1. Heru si nastrouháme na hrubém struhadle do misky přidáme vajíčko, cukr moučkový i vanilkový a šleháme dokud se suroviny nespojí.


2. Mouku smícháme s PDP  a za stálého šlehání přisypáváme k ostatním ingrediencím a vyšleháme tužší těsto.





3. Takto připravené těsto dáme odpočívat do ledničky a pustíme se na přípravu krému a jablíček.



4. Všechna jablíčka si škrabkou oloupeme.



5. Jedno jablíčko nastrouháme na hrubém struhadle a odložíme.





6. Do mističky si dáme tvaroh, cukr moučkový i vanilkový, nastrouháme trochu kúry z citronu (jen tu žlutou část), přidáme žloutek a vyšleháme.



7. Z bílku si připravíme sníh a ručně vmícháme k tvarohové směsi.



8. Dvě jablíčka na ozdobu si přepůlíme, zbavíme jádřinců a nakrájíme na slabé měsíčky.



 Jdeme na skládání koláče.



9. Do vymazané formy rozetřeme pomocí lžíce těsto i do stran (lžíci si namáčejte průběžně ve vodě, těsto se pak na ní nelepí).




11. Na těsto nasypeme strouhané jablíčko a to posypeme cukrem a skořicí.




12. Jako další vrstva přijde tvarohová náplň, kterou vylijeme na jablíčka a stěrkou rozetřeme do stran.




13. Nakonec koláč dozdobíme měsíčky jablek, které také posypeme cukrem a skořicí.



14. Pečeme na 170°C na 55min. Opravdu je tento čas akorát.





Ponaučení na závěr: Někdy méně je více, příště se budu držet množství ingrediencí a s jablíčky to zbytečně nepřehánět a uvidíme co z toho vznikne.