středa 30. ledna 2013

Gevulde Speculaas - Výzva The Daring Bakers January 2013





A je to tady, MÁ PRVNÍ VÝZVA! Konečně jsem se dokopala k tomu se také připojit k ostatním odvážlivcům. Ani nejsem schopna říci, co mě k tomu konečně přimělo. Snad možná to, abych měla výmluvu, že prostě musím alespoň tohle upéct, protože prostě musím!

No a nebyla bych to já, kdyby se něco nepřihodilo. Samozřejmě! Když jsem se před několika dny připojila, tak jsem se divila, že ještě není lednová výzva, přitom už byl nějakých 14 dní leden, možná i více.


Pár dní jsem stránky kontrolovala a čím dál více přemýšlela, zda třeba neposílají recepty na email nebo to není někde schované před okolním světem. Tak usilovně jsem přemýšlela, až jsem to vypustila z hlavy. Zkrátka a dobře jsem na to ZAPOMNĚLA. Měla jsem plnou hlavu nadcházejících 2 posledních zkoušek a na nic jiného ani nepomyslela. A ejhle, dnes (v neděli) mě napadlo se kouknout na stránky a ještě horší, taková Lucka už měla recept na stránkách.
Jsem prostě pometlo, první výzva a já na ni zapomenu. Naštěstí jakmile jsem uviděla recept, tak mé srdce zaplesalo a mozek začal vymýšlet nějaké jiné možnosti než jen kulatý či hranatý koláč. Nakonec jsem stejně skončila u obdelníčku. =D

Dost o mé zapomnětlivosti, a teď už k receptu samotnému. 
S chutí jsem začala louskat anglické řádky, občas pomohl strejda google a nějak jsme to spolu vyluštili. Výzvu pro nás připravila Francijn z blogu Koken in de Brouwerij. Úkol byl namíchat vlastní koření, jako náplň umíchat mandlovou pastu, nějaké těsto a nakonec to vše poskládat a upéct. Velmi to připomíná plněný perník, ale je to typická Holandská "buchta".

Cože? Vlastní koření? Co když to namíchám špatně a bude to hnusný? Kde mám sehnat rychle kardamon, to jsem tady u nás nikde neviděla. Panika hned ze začátku. No tak V, uklidni se, zhluboka dýchej a přemýšlej. Vždyť je to báječný mít možnost si namíchat vlastní koření. Každý koláč je pak přeci originální a chuťově jiný. 
Koření si namícháme předem na více těchto dobrot, protože do zdejšího receptu použijeme pouze 2 lžíce. Zbytek si nasypte do spešl  lahvičky a opatřete nějakým chvályhodným nápisem.

Takže míchá se to asi takto: 


Povinné složky koření:


40-60% hmotnosti tvoří skořice
1-2 díly hřebíčku
1/2-1 díl muškátového květu
1/2-1 díl zázvoru


Doplňující složky koření:


1/2-1 díl bílého pepře
1/2-1 díl kardamonu
1/2-1 díl koriandrových semínek
1/2-1 díl anýzu
1-2 díly muškátového oříšku

Záleží na Vás co budete brát jako díl, zda to vezmete na lžíce, lžičky, megalomani mohou i hrnečky =D.
S tou skořicí se to má tak, že nejdříve smícháte všechno ostatní koření dle chuti, zvážíte ho a přisypete stejné množství skořice, je možno i trochu méně či více, ale skořice nám v tomto koření tvoří hlavní složku.


Moje Speculaas speciální koření: 1díl = 4 zarovnané lžičky


60% skořice
1 díl hřebíčku
1/2 dílu muškátového květu
1 díl zázvoru
1 díl bílého pepře
1 díl anýzu
2 díly muškátového oříšku


Troška té matematiky =).


Jak jste si mohli všimnout, tak jsem vypustila přítomnost koriandrových semínek ne snad, že bych je nechtěla použít, ale bohužel jsem je nesehnala. Kardamon mě naštval, nesehnala jsem ho ani u nás v krámě, ani v Kauflandu a neměla jsem čas nikde lítat. =(  Skořice jsem samozřejmě dala co nejvíce jsem mohla, jak jinak semnou.
Možná Vám budu připadat divná, ale byla to mé první rande s anýzem a zamilovala jsem se na první čuch. Bože, voní to jako hašlerky. Obrázek ve mně evokoval spíše kmín, ale úžasné překvapení bylo na místě.
Hmoždířek vlastním, ale není to žádná kvalita. Byla to celkem zábava honit hřebíček po celé lince, ale povedlo se. Ano přiznávám, nakonec jsem vzala na pomoc kolegu mixíka. Moje první vlastní koření. A ta vůně. Asi takovéto seance budu provádět častěji.



Nadrceno, umícháno a hurá na mandlovou pastu.


125g celých mandlí (bez slupky) nebo mleté
125g cukru krystal či krupice
1 velké vejce
1lž citronové kůry

1. Mandle rozdrtíme v mixéru na kousky, nechala jsem větší, protože prostě chci. 

2. Poté přidáme cukr a citronovou kůru a mixujeme 2 minuty.


3. Nakonec přidáme vajíčko a buď v robotu či ručně vše spojíme v lepkavou hmotu, kterou dáme odpočívat do lednice. (Dělala jsem den předem.)


Mandlová pasta s většími kousky mandlí.

Teď tu dobrotu musíme před upečením do něčeho zabalit.


Speculaas těsto:


250g hladké mouky
1lž PDP
150g cukru 
špetka soli
2PL našeho koření
175g másla (studené)


Postup na Speculaas těsto:


1. Mouku smícháme s PDP, kořením, solí a cukrem. Společně promícháme.

2. K sypké směsi přidáme na kostky nakrájené máslo. 




3. Ručně spojíme v hladké těsto. Lze ze začátku použít robot, ale nakonec musíme stejně těsto spojit v ruce. V originálním receptu je rada, že pokud je těsto moc tuhé máme přidat lžíci mléka, kterou jsem nakonec přidala.

4. Těsto zabalíme do potravinářské folie a dáme cca na 2 hodiny do lednice odpočinout. (Nechávám přes noc.)




Sestavení Gevulde Speculaas:


Co je pro Holandsko typické a dá se to snadno vytvořit z mandlí? Nejdřív jsem chtěla dělat mlýn, ale kvůli malé ploše jsem se nakonec rozhodla pro tulipán.
Kromě těsta a mandlové pasty budeme ještě potřebovat 1 ks rozšlehaného vajíčka a mandličky na ozdobu.

1. Těsto si rozdělíme na 2 stejné díly. Oba díly vyválíme na stejně velké obdelníky. (Vyválíme? Spíše jsem to do pekáče skládala jak mozaiku.)




2. První plát těsta dáme do formy vymazané máslem a pomažeme vajíčkem.




3. Na plát dáme mandlovou pastu, kterou také pomažeme vajíčkem a přiklopíme 2. obdelníkem.




4. Rukama horní plát na okrajích připlácneme, potřeme vajíčkem ozdobíme mandlemi. V mém případě vytvoříme tulipán. Stačí mandle, které si krájíme dle potřeby a fantazie.



5. Pečeme na 180°C cca 40min.

Tramtararáá a "Špekuláda" je hotová =D.

DOBRÁ RADA:


1. Pasta i těsto se dají udělat i několik dní dopředu lépe se rozleží veškeré aroma a výsledku to přidá na chuti. V ledničce necháváme max 3 dny.

2. Pokud chcete pastu i těsto dělat hodně dlouho předem není problém obojí zamrazit.

3. Zamrazit se dá i hotový produkt, ale čerstvý je lepší.

Doporučuji každému, kdo o tom jen trošku uvažuje, se určitě připojit. Vyzkoušíte si plno neobvyklých receptů na které byste buď nesebrali odvahu, a nebo o nich nemáte ani tušení.