pátek 28. června 2013

Life of Pie: Chocolate salted Caramel with almod tart - Výzva The Daring Bakers June 2013


Uf! Splněno a v termínu, to se mi už pár měsíců nepodařilo. Hned po prvním nahlédnutí na červnovou výzvu jsem zajásala. Byla jsem nadšená a měla v plánu upéct hned všechny čtyři varianty koláče, které nám byly nabídnuty. Bohužel školních povinností bylo více než dost a já se k pečení dostala až včera. Přemýšlela jsem, který z nabídnutých koláčů si nakonec vybrat, když budu péct jen jeden. 


Výzvu pro nás připravila Rachel z blogu pizzarosa. Měli jsme na výběr hned ze 4 druhů koláče. Čokoládovo-karamelový koláč, Ovocnou crostatou (italský koláč s mřížkou), Jablečný koláč s "pokličkou" nebo tzv. Crack pie, který je z ovesných vloček.



Na začátku týdne jsem přemýšlela, který z nich tedy vytvořit, když mám ve středu poslední zkoušku. No, Crack pie jsem okamžitě zavrhla - složitej a ani se mi moc nelíbil. Koláč s "pokličkou" už jsem dělala a italská crostata mě nějak nezaujala. Takže, rozhodnutí padlo na čokoládovo-karamelový. 







Trošku jsem pátrala po internetu a zamilovala se do tohoto koláče, který měl ale mnohem větší vrstvu karamelu než která nám byla nabízena ve výzvě. A ještě oříšky a sůl k tomu. No prostě láska na první pohled! Bohužel mě ta láska přešla po prvním ochutnání, protože JE ŠÍLENĚ SLADKEEEJ! Ale vážně šíleně. Netušila jsem, že se dá šíleně předávkovat karamelem. Nechápu, jak to někdo může pořád normálně jíst. Těsto je však výborné.



Ingredience:


Těsto:


250g hladké mouky
125g másla (vychlazeného)
1 žloutek
2PL studené vody
60g moučkového cukru 

Karamel s ořechy:


1 hrnek cukru
2PL másla
200ml smetany ke šlehání
oloupané a nakrájené mandle
špetka soli

Čokoládová náplň:


100g hořké čokolády Lindt
100ml smetany ke šlehání
1 vajíčko
50ml mléka


Postup:



Těsto:



1. Mouku si dáme na vál a přidáme na kostky nakrájené vychlazené máslo. Rukama důkladně spojíme dohromady (trochu to připomíná drobenku).



2. Moučkový cukr, žloutek a jednu PL vody spolu umícháme v mističce (nebo nám ji může někdo umíchat, že K? =))


3. V mouce s máslem si uděláme důlek a vlijeme do něj směs z cukru, vody a žloutku.


4. Teď co nejrychleji vše ručně propracujeme, já si musela přidat ještě jednu lžíci studené vody.





5. Vypracujeme krásně hladké a voňavé těsto, které zabalíme do folie a dáme odpočívat do lednice.

Zatím si začneme dělat karamel.

1. Cukr si vsypeme do rendlíčku a počkáme až se cukr začne rozpouštět tavit na karamel. Když už je tak třetina roztavená, tak můžeme začít promíchávat.

2. Do mikrovlnky si hodíme ohřát smetanu.

3. Jakmile se cukr úplně rozpustí na karamel, sundáme z ohně a přidáme máslo a přilijeme horkou smetanu (kdyby byla studená, tak to prská ještě víc a máte karamel všude). OPATRNĚ. Lijte pomalu, i když je smetana ohřáta, tak to prská.

4. Plotýnku ztlumíme na polovinu a mícháme dokud se karamel zcela nerozpustí. Tím jak jsme přilili smetanu, tak ze z roztaveného cukru stal tak trošku cucek, který se musí rozpustit. 

5. Karamel mícháme dokud nemá takovou polevovou konzistenci.

6. Nakonec přisypeme mandle, přidáme špetku soli a dáme chladit.

Vrátíme se k těstu


Těsto už si trochu odpočinulo, tak s ním můžeme dále pracovat. Troubu předehřejeme na 180°C.

6. Na dno formy vystřihneme kolečko z pečícího papíru.

7. Těsto vyválíme a přeneseme do formy. Propícháme vidličkou, aby měl kudy unikat vzduch.





8. Těsto přikryjeme pečícím papírem a zasypeme fazolemi (aby se nám těsto nezvedalo).






9. Takto dáme péct asi na 10 min, poté sundáme papír s luštěninami a pečeme dalších cca 5 min.

10. Předpečený korpus si odložíme stranou.

Čokoládová náplň:


1. Vajíčko a mléko si společně ušleháme v míse.

2. Smetanu dáme do rendlíčku a téměř přivedeme k varu. Těsně před varem vypneme plotýnku.

3. Do smetany dáme nasekanou čokoládu a mícháme, dokud se zcela nerozpustí.

4. Za stálého míchání čokoládu pomalu přiléváme k ušlehanému mléku s vajíčkem.


Finále:


1. Na těsto rozprostřeme vychladlý karamel na který opatrně nalíváme čokoládovou náplň.





2. Koláč dáme péct na cca 30min na 180°C.

Jooo, pokud to nechcete, tak šíleně sladké, tak zkuste původní variantu. Karamel udělejte bez ořechů a z poloviční dávky. A naopak čokoládovou náplň udělejte z dvojnásobné dávky. ;)

Jelikož mám malou formu, tak jsem udělala ještě dva malé koláčky jen s povidly. Když jsme s taťkou měli každej půlku v sobě, tak jsem si vzpomněla, že jsem si je vlastně chtěla vyfotit =D. No, tak třeba příště. ;)