úterý 4. února 2014

Tree Cake (Baumkuchen) - Výzva The Daring Bakers January 2014






Tak jsem si říkala, jak to tento měsíc zvládnu, jak výzvu upeču včas, ale to bych nebyla já, abych na to úplně nezapomněla. Řekla jsem si, že tento rok budu dělat všechny výzvy, ale to se mi taky nepodaří, takže nic neslibuju a když se mi budu chtít, tak to prostě zvládnu. =D

Tento měsíc, stejně jako před rokem, je hostitelkou naší výzvy Francijn z blogu Koken in de Brouwerij. Upéct jsme měli tradiční Baumkuchen, je nejspíš tak speciální, že jsem o něm v životě neslyšela. Ale své znalostní nedostatky jsem ukojila u tohoto videa, i když jsem si po prvních sekundách říkala, co to je za blbost. Když však došlo na výrobu této pochoutky, tak jsem koukala s otevřenou pusou. Připomínalo mi to trochu trdelník, ale je to vlastně úplně jiné. Trdelník se namotává a pak peče, ale Baumkuchen se otáčí a stále polévá těstem, které se postupně opéká, proto má pak tak nádherný řez. 


Trocha historie

Baumkuchen je vrstvený dort a je tradičním receptem v několika zemích Evropy, ale třeba i v Japonsku. Původ názvu je jasný, protože při klasické výrobě tohoto dortu kroužky připomínají letokruhy stromu, proto německy Baumkuchen nebo-li "stromový dort". Kdy a kde se poprvé Baumkuchen objevil se přesně neví, existuje několik teorií a jeho kořeny sahají až do starověkého Řecka a Říma. S přesnou výrobou se tu rozepisovat nebudu, viz. předchozí video. 

No jo, ale jak na to doma? Vybavení na to má doma asi málokdo, spíše nikdo. =D Naštěstí po nás Francijn nechtěla, abychom si hráli na kouzelníky a nějak to zvládli a ukázala nám, jak ty krásné vrstvy udělat i v domácích podmínkách a klasickou formou na pečení.


Ingredience:


6 vajec
120g krystalového cukru nebo cukru krupice
100g marcipánu
200g změklého másla
100g cukru moučka
100g hladké mouky
špetka soli

meruňkové marmelády
2PL medového Jacka Danielse
200g hořké čokolády (nějakou dobrou ať nedopadnete jako já, že se vám z toho udělá pomazánka místo, aby se to rozteklo)

nahrubo sekané mandle


Postup:


Než začnete cokoliv dělat se surovinami, tak si důkladně vyložte formu pečícím papírem i na bocích. A zapněte troubu na 230°C.

1. Oddělíme žloutky od bílků.

2. Bílky vyšleháme se špetkou soli a postupně přisypáváme cukr krystal, ušleháme tuhý sníh.

3. Marcipán nastrouháme na jemném struhadle, přidáme moučkový cukr, změklé nakrájené máslo a společně vyšleháme do pěny.

4. K máslové směsi postupně zašleháváme žloutky (po jednom).

5. Ke žloutkové máslové směsi vmícháme ručně mouku.

6. Nakonec vše spojíme se sněhem, jemně ručně vmícháváme a nebojte se, i když to chvilku vypadá, že máte těsto hrudkovité, tak stačí stále míchat a těsto bude krásně hladké.



Peču, pečeš, pečeme!


Celý fígl tohoto všeho je v pečení.


pelíšek pro náš dort


1. Do formy dejte malou sběračku těsta a rozetřete jí řádně do krajů. 

2. Troubu jsem přepnula na gril a v horní části pečeme tenkou vrstvu těsta až bude povrch  zlatavě hnědý.

3. Formu vyndáme a na upečený plát dáme další dávku (nejlépe stejnou) těsta. Bude se nám už lépe roztírat, protože teplotou spodního plátu se těsto bude roztékat. Péct/grilovat by se mělo něco okolo 4 minut, ale řiďte se spíše barvou těsta.




Pozor při vyndavání a zandavání formy, protože to budeme dělat hodně krát a riziko spálení je vysoké, tak ať nedopadnete stejně jako já. =D

4. Zapomněla jsem počítat, kolik mám vrstev =D.... tak musím počkat na zaříznutí....v receptu je doporučováno 10 - 12 vrstev, ale určitě jich mám méně. - vrstev mám devět a už teď jak uždibuji odkrojené okraje, tak to těsto je vážně žrádlo =)

Dort necháme vychladnout. A dokončujeme.

1. Marmeládu zahřejeme společně s alkoholem a přepasírujeme přes sítko. Obmažeme důkladně celý dort.



2. Necháme chvilku zatuhnout, celý dort zalijeme do čokoládové polevy a posypeme sekanými mandlemi. Krájíme nahřátým nožem =)


Mé hodnocení:


Těsto mi chutná i samotné, obmazané marmeládou, která je dochucená medovým Jackem je to ještě lepší, ale já bych tam upřímně tu čokošku mít nemusela. Jestli bude nějaké příště, tak budu dělat jen s marmeládou bez čokolády a posypané mandličkami.