úterý 8. dubna 2014

{neodolatelné} Ratatouille



Už nějakou dobu pouštím slinu právě nad ratatouille (čti [ratatuj]). Vše, co tato francouzská "zeleninová směs" obsahuje mám ráda samostatně, jen tepelně upravenou papriku nejím (teda teď už ano). Už od prvopočátku jsem věděla, že to musí být šílený žrádlo a taky, že je.
Vždyť už název tomu napovídá: Rata má význam jako žrádlo, nebo bašta, Touiller znamená míchat. Spojím těchto svou slov vzniklo právě Ratatouille, takže prostě míchané žrádlo. :D
Jelikož sezóna teprve začíná, tak není vše, jak by si člověk představoval. Ať už se to týká bylinek do bouquet garni nebo voňavých zralých rajčat. Z čerstvých bylinek mám právě k dispozici pouze tymián, tak jsem zbytek jako rozmarýn, majoránku a bazalku použila sušené. Místo rajčat, která jsem ještě stále jen nechutnající hmota, jsem použila rajčatovou passatu, což mi vyhovuje. Mám radši když je zelenina taková "mazlavější", když drží pohromadě, právě passata toto zajistí, že všechnu zeleninu krásně obalí a propojí.
Ratatouille má velké množství využití a je velmi variabilní. Každý si může přidat nebo odebrat zeleninu dle své chuti. Je jedno, zda se pokrm podává teplý nebo studený, jako příloha, hlavní chod nebo jako přísada do nějakého dalšího jídla. 


Ingredience na 3 porce:


1 malá cuketa
1/2 lilku
1/2 červené papriky
1/2 žluté papriky
250g rajčatové passaty
1 stroužek česneku
1 malá cibule
bouquet garni
1 bobkový list
sůl, pepř, cukr
olivový olej
1 dcl vody nebo bílého vína

Postup:


1. Papriky potřebujeme oloupat, takže je překrojíme, na sucho dáme do pekáčku a šoupneme pod gril do trouby na plné pecky. Trvá to cca 20min, kdy paprika bude mít černé puchýřky, díky kterým půjde dobře oloupat.


Papriky nechejte klidně ještě více zčernat, mě se ještě celkem špatně loupaly.


2. Oloupanou papriku nakrájíme na kostky tak 1x1cm.

3. Cuketu s lilkem nakrájíme na čtvrtkolečka a cibuli na tenká kolečka.

Teď je důležité hezky vše opékat postupně a až v závěrečné fázi vše smíchat. Papriky už máme a začneme cibulkou.

4. Na trošce olivového oleje opečeme cibulku dohněda. Cibulku vyndáme z pánve a dáme k paprikám.

5. Dáme zase trošku oleje (vždy asi tak jednu lžíci) a opečeme cuketu, kterou přidáme k paprice a cibuli.

Opečená cibule a cuketa.
6. Zase trošku oleje a opečeme lilek. Vyndáme do zvláštní mističky.


Opečený lilek.






A jdeme všechno hezky smíchat dohromady.

7. Na olivovém oleji (asi tak 3PL) rozvoníme bouquet garni, bobkový list a prolisovaný česnek (pozor, abychom ho nepřipálili).

8. Zalijeme rajčatovou passatou, promícháme a jakmile začne passata probublávat přidáme cuketu, papriky a cibuli.




9. Zamícháme, přiklopíme pokličkou, stáhneme plotýnku na půlku a dusíme 10 minut.

10. Po deseti minutách přidáme lilek, přilijeme vodu či víno, osolíme, opepříme, ocukrujeme (tak lžíce až dvě), promícháme, přiklopíme pokličkou a dusíme dalších 10 minut.

11. Vyndáme bobkový list, bouquet garni a po ochutnání případně ještě dochutíme solí, pepřem či cukrem.




Co bych vám k tomu více řekla, každopádně, že to stojí za to, ve výsledku vše trvá skoro hodinu, ale to je mi jedno. Podcenila jsem chutě svých rodičů, kteří si na zelenince také pochrochtávali a já tajně doufala, že to nebudou jíst, aby zbylo více na mě. Smůla, ale tak vím, že příště nemusím papriky ani lilek půlit a udělám z dvojité dávky. A teď mi nezbývá než vám ostatním popřát dobrou chuť.