úterý 1. července 2014

Ovocný {dvoubarevný} dort s bobíkovým krémem (pro 20 lidí)


Potřebujete obyčejný dort pro více lidí? Mám pro vás tento lehký dort s bobíkovým krémem a šťavnatým ovocem všeho druhu.

Zadání dortu znělo jasně. Dort s ovocem pro přibližně 20 lidí. Jala jsem se tedy počítati a paní dala čas na rozmyšlenou. Za pár dní se ozvala, že dort mám udělat. Domluva byla jasná, že korpus bude čokoládový i světlý, krém tvarohový se šlehačkou a hlavně různorodé ovoce. Ovoce mělo být na dortu tak, aby se jen nakrájel a hned mohl jíst. Dále už jsem měla volnou ruku.


Ingredience:

1 a půl dávky mechového korpusu 

2 banány
20 jahod
20 kuliček vína
80 borůvek
1 kiwi
1 pomeranč
1 broskev
2 balíčky dortového čirého želé 
500ml vody
6PL cukru
kokos


Postup:



Plech mám vyšší o rozměrech cca 32x26 cm. Každopádně dort jsem po ořezání okrajů měla cca 30x24 cm.


1. Mechový korpus připravíme dle postupu ZDE. Pečeme na plechu. Propečení testujeme špejlí.

2. Čokoládový korpus korpus připravíme dle postupu ZDE. Pečeme na plechu. Propečení testujeme špejlí.

3. Bobíkový krém připravíme dle postupu ZDE, ale opravdu ve velké míse :D 


Tentokrát jsem dokonce použila tvaroh v kostce z Lidlu. Je jemnější než jiné tvarohy v kostce a pevnější jak ve vaničce.


4. Po upečení necháme korpusy vychladnout a "oškrábeme" z nich vrchní "krustu".




















5. Mechový korpus rozřízneme na dva kusy.

Opravdu jsem ráda, že jsem si pořídila strunu na prořezávání korpusů. Jeden plát jsem měla slabší.

6. Začínáme tlustším plátem mechového korpusu na který natřeme třetinu krému.

7. Přiklopíme čokoládovým plátem korpusu na který natřeme další třetinu krému.

8. Banán nakrájíme na tenká kolečka a rozložíme ho po krému.

9. Přiklopíme posledním plátem mechového korpusu.





Je potřeba strany dortu srovnat, protože při pečení v pekáči nejsou strany rovné.


10. Strany dortu seřízneme, abychom odstranili nevzhledné okraje.

11. Celý dort pečlivě obmažeme zbytkem krému.

Nejhorší okamžik z celého dělání dortu byl ve chvíli, kdy jsem se snažila ho nějak přemístit do ledničky. Vše jsem skládala na pečícím papíru, ale jak jsem dort obmazávala, tak přeci jen tvaroh hodně zvlhčuje. Jakmile jsem se snažila dostat dort na tác a do lednice, tak se papír začal po obvodu trhat a dort málem skončil na zemi. Naštěstí se mi pak povedlo pod něj šoupnout ještě jeden pečící papír a jakmile jsem ho šoupla do lednice, tak jsem si opravdu oddechla. 

Zrovna jsem byla doma sama a jednou rukou držet tác, druhou sunoucí se dort k zemi nebyla zrovna příjemná situace. Ale jakmile byl v lednici, tak bylo vše v suchu (vlastně v chladnu) a mohla jsem se věnovat přípravě dekorace.

Jelikož dort měl být pro 20 lidí a vím sama, jak mě vždy štvalo, když na dortu něco bylo, ale ne pro všechny. Boje o marcipánové růžičky, čokoládová kolečka a handrkování, že tamten má tohle a ten zas tamto. Rozhodla jsem se tedy dort pomyslně rozdělit na 20 porcí, aby měli všichni stejně ovoce na své porci.

12. Na dortu jsem si naznačila mřížku - 5 kousků na delší straně a 4 kousky na kratší straně. Vždy po 6 cm.

13. Na každej čtvereček jsem dala 1 jahodu, 4 borůvky, půlměsíček kiwi, měsíček broskve, kousek pomeranče a kuličku hroznového vína.




Každé balení želatiny jsem rozdělávala zvlášť dle návodu, protože želatina velmi rychle tuhne. 

Jak postupovat při zalévání ovoce želatinou?
Vezmeme nějaký šíroký štětec nebo silikonovou mašlovačku. Nejdříve želatinou potřeme ovoce po okrajích a postupujeme od okrajů ke středu. Tohle dortové želé velmi rychle tuhne. Pokud se tak stane, stačí zase chvilku zahřát. Ovoce uprostřed už normálně polévám lžící. Druhým balíčkem dolaďuji nedokonalosti z prvního polévaní želatinou. Pokud vám želé steče po boku dortu, tak ho nechte zaschnout a pak opatrně odloupněte.

14. Boky dortu obsypeme kokosem.




Byla jsem ráda, že mě napadlo řešení s jednotlivými porcemi na dortu a byla jsem ráda, že mám vše za sebou. V kuchyni jsem měla zase velkej čurbes, ale dort chutnal a to je hlavní. 

S každou další zakázkou se stále učím kalkulaci ceny a hlavně to, jak velkej dort udělat. Dort měl něco okolo 4 kg, neodvážila jsem se ho na kuchyňské váze nechat tak, aby se ustálila. Což vychází na cca 200g na porci dortu.