čtvrtek 2. července 2015

{křehká} Vepřová pečeně dušená v mléce



Itálie není jen o těstovinách. Já osobně raději objevuji jiná jídla, než jen pastu na xy způsobů. Mohli jste u mě zahlédnout například takzvané Kuře po myslivecku. Neříkám, že si ráda nedám těstoviny nebo pizzu, ale zkrátka tyto recepty mě baví víc, i když jsem časově náročnější. Jak už jste mohli vyčíst z názvu receptu, tak tu v hlavní roli bude maso a mléko. Nebude to jako jahodový džus, kde je podíl jahod 2%. Použijeme opravdu celý litr mléka. Málokdo uvěří nějakému dušení v mléce, i mně to kdysi přišlo divné. Ale světe div se, jak je to maso pak neodolatelně křehké, šťavnaté a měkké

Ve svém receptu používám, jak mléko, tak i kelímek smetany, ale můžete si vystačit pouze s mlékem. Jedinou podmínkou mléka je, aby bylo plnotučné. S polotučným to nebude ono a odstředěné mléko není mléko. Pokud opravdu chcete hrát prim, tak zajděte do mlékomatu pro mléko čerstvé. Na tučnosti mléka v tomto pokrmu velmi záleží, tak na linii zapomeňte. 
Já maso dusila necelé dvě hodinky a s množstvím mléka a smetany, co mám uvedeno v receptu jsem si bohatě vystačila. Maso mi zkřehlo přes noc i díky soli, ale hodně záleží na mase samotném. můžete dusit necelé dvě hodiny jako já nebo klidně hodiny 3. Hlídejte stav tekutin a případně mléko dolijte. Jak poznáte, že je maso hotové? Že vám do něj vidlička zajede jako po másle.

Ingredience:

cca 1kg vepřové pečeně v celku
50g másla
špetka muškátového oříšku
několik lístků bazalky
sůl, pepř
250ml smetany na vaření
1l plnotučného mléka

Postup:


Maso přes noc lehce naložíme. 

1. Maso omyjeme a hojně osolíme a opepříme. Poté si do rukou nalijeme přibližně polévkovou lžíci hroznového oleje a sůl s pepřem do masa vmasírujeme. Vložíme do misky, zakryjeme alobalem a nechám přes noc odpočívat v lednici.

Ptáte se proč hroznový olej? Zamilovala jsem se do něj. Ze všech obdržených olejů mi k srdci přirostl nejvíc. Je skvělou alternativou, když do pokrmu nepoužijete víno samotné, ale přesto ho tam chcete nějak propašovat. Olej sám úžasné voní, právě jako víno, které já miluju a vařím s ním moc ráda. Takže než si ho pořídíte, tak použijte olej, jaký máte po ruce, ale koupě se rozhodně vyplatí. Zpestříte s ním nejeden pokrm a přitom stačí pár kapek.

2. Z ledničky bychom měli maso včas vyndat, aby chytlo alespoň trochu pokojovou teplotu.




Máte na výběr ze dvou možností. Buď maso jen zatáhnout a zbytek dokonat v troubě a nebo pokud máte silnostěnný hrnec, tak můžete dusit jako já. Jelikož jsem si nedávno pořídila úžasný litinový hrnec a navíc naše trouba žije svým vlastním životem, tak jsem se troubě nevyhnula.

3. Pokud je potřeba, tak maso ještě potřeme oleje a opečeme ze všech stran, aby se zatáhlo a při dušení šťáva zůstávala uvnitř.




4. Na opečené maso položíme máslo a bazalku. Přilijeme smetanu na vaření. Necháme spolu chvilku probublat.


5. Vlijeme rovnou celý litr mléka (můžete přilévat postupně, ale nechce se mi u toho stát), opepříme a pokud je potřeba, tak i osolíme.

Se solí opatrně, mléko se bude během vaření odpařovat a pokud už toto množství osolíte tak, aby vám to přišlo dost slané, tak výsledek bude přesolený.


6. Dusíme na mírném ohni necelé dvě hodiny nebo podle měkkosti masa. 




Během dušení maso přeléváme omáčkou a občas zamícháme.

7. Když je maso hotové, tak ho vyjmeme z omáčky a zabalíme do alobalu, aby vydrželo teplé.




8. Omáčku promixujeme nebo necháme tak, jak je se zdrcnutými kousky. Je to pouze vada na kráse, má to tak být.

Podávat můžeme dle libosti na co máme chuť, rýže, brambory, pečivo atd...

My jsme si zvolili opečené brambory.