čtvrtek 7. listopadu 2013

Halušky se zelím a moravským uzeným



Jedno z mých nejoblíbenějších jídel. Na různých jarmarcích, vinobraní, trzích a nevím kde ještě se to vždy haluškami jen hemží. Čím jsem ale starší, tím víc mi vadí, když óbr pánev s haluškami není nijak chráněna a nejlépe na vánočních trzích, kdy na to každej chrchlá. Samozřejmě se i šetří, takže se mi v mističce s haluškami většinou styděly, tak 4 kousky uzeného nebo slaniny a zelí bylo tak, aby se jako neřeklo. 


Začala jsem tedy halušky dělat doma. Nikdy jsem si však netroufla na vlastní těsto (ani nevím proč). Říkáte si, jak jsem mohla dělat halušky, když jsem nedělala těsto? Jednoduše! Z pytliku. A neříkejte si hned fuj. Našli jsme si značku od které jsou halušky opravdu dobré, jen přidáte vodu, zamícháte a pak pracujete stejně jako s domácím. Upřímně jsem nepoznala rozdíl od těch z jarmarků, až na to, že v mých bylo více masa a zelí. =D 

Včera jsem dostala chuť na halušky a když už máme plnej sklep brambor, tak jsem se vrhla na to domácí těsto. Kde ale vzít recept? Vzpomněla jsem si, že KOKO dělala nedávno halušky s bryndzou a její těsto slibovalo úspěch, tak šup na něj. Jistě, že jsem musela zvětšit dávku, hold u nás se nikdy nevaří přesně na porce, a když ano, tak pak běhám, že bych si ještě dala. =)

Ingredience:


na halušky:
1kg oloupaných brambor
320g polohrubé mouky
120g hladké mouky
1 vejce
1lž soli

dále:
1 cibule
trochu sádla
1/2kg kysaného zelí
necelého 1/2kg, ale klidně i více moravské uzené (lepší je však anglická slanina předá víc chutě do výsledného pokrmu)
kmín, sůl, pepř, cukr

Postup: 


1. Na lžíci sádla osmažíme cibulku dozlatova, přidáme moravské uzené nakrájené na malé kostičky a opékáme.

2. Když nám masíčko začne zlátnou, tak přidáme zelí, snížíme teplotu a přiklopíme pokličkou.

3. K zelí přidáme trochu drceného kmínu, sůl, pepř a trošku cukru, zda je zelí moc kyselé.

4. Dusíme dokud není zelí měkké, pak odstavíme. 

Pelíšek pro budoucí halušky máme hotový a hurá na těsto.

1. Do velkého hrnce dáme vodu, osolíme a dáme vařit. Aby dosáhla bodu varu dříve než bude těsto hotové.

2. Brambory nastrouháme na tom struhadle, které jsem nikdy nepoužila. Když už máme skoro dokrouháno, tak zbytek brambory dostrouháme na jemném struhadle. Hlavně nevylévejte vodu.

3. Přidáme vejce a zamícháme.

4. Přidáme obě mouky, pokud máte těsto moc řidké, tak přidejte ještě trochu hladké mouky.

5. Haluškovač dáme nad hrnec nalijeme do něj půlku těsta, mícháme dokud není všechno těsto protlačeno do vařící se vody.

6. Zamícháme, aby se halušky odlepily ode dna hrnce a vaříme 5-9 minutek. Hold musíte ochutnávat. =)

7. Halušky vyndaváme děrovanou naběračkou a dáváme do pánve k zelí a masu. To samé zopkujeme s druhou půlkou těsta.

8. Halušky pořádně promícháme a můžeme dlabat.


Co to vlastně jsou halušky?


Halušky jsou noky z bramborového těsta a jsou národním jídlem Slovenska. Nejznámější jsou halušky bryndzové, ale dělají se na různé způsoby, s uzeným a zelím, se slaninou a zelím nebo i na sladko.